گروه روانشناسان روان متا
با روان متا به آرامش و احساس خوب در زندگی برسید.
 
 

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید كه چون نمی‌توانند در طول روز كار مفید و مثبتی انجام دهند، احساس نارضایتی و ناكارآمدی می‌كنند؟

آیا حس فشار و بی‌نظمی دارید؟ آن‌هایی كه در زندگی موفق هستند یاد گرفته‌اند كه در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف از ابزارهای مدیریت كارآمد زمان استفاده كنند. به همین خاطر قادر هستند كارهای زیادی را در حداقل زمان و با كمترین میزان فشار و استرس انجام دهند. در این مقاله، چند پیشنهاد برای كمك به مدیریت و كنترل بهتر زمانتان ارایه می‌شود.

اولین چیزی كه باید از شر آن راحت شوید آشفتگی است تا سازمان و ساختاری مناسب پیدا كنید. این كار معمولا برای اكثر مردم، دشوارترین مرحله است. اگر از آن دسته افرادی هستید كه پرونده‌های كاریشان روی میزشان انباشته شده و دفترشان مملو از كاغذ یادداشت و كتاب‌های متعدد و فراوان است، سریعا از همین‌جا شروع كنید. همه آن چیزهایی را كه روی میزتان است و هیچ‌وقت از آن‌ها استفاده نمی‌كنید، بردارید و در كشو بگذارید. پس از آن‌كه همه‌ جا را خلوت و تمیز كردید، می‌توانیم به مرحله بعدی برویم. كار بعدی كه باید در راستای موفقیت‌تان صورت گیرد، یادگیری اولویت‌بندی است. شما باید یاد بگیرید كه بین كاری كه باید انجام شود و كاری كه نباید انجام شود تمایز و اختلاف قایل شوید. در آغاز هر روز زمان را به آماده كردن لیست كارهایی كه باید انجام شوند و سپس اولویت‌بندی آن‌ها با توجه به اهمیت‌شان اختصاص دهید. یك روش گروه‌بندی كارهایی است كه همان روز باید انجام شوند.

 

اول كارهایی را كه باید انجام شوند و سرانجام اموری را كه می‌توان انجامشان را به تاخیر انداخت. لیستشان را همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید منبعی از كارهایتان را در حین تماس‌های تلفنی،‌ انتظار در صف یا ترافیك یا صبر كردن برای بردن بچه‌هایتان به مدرسه انجام دهید. به یاد داشته باشید كه استفاده از یك تقویم كاری منظم و روزمره مدیریت زمان‌تان را راحت‌تر خواهد كرد.

سعی كنید كارهایتان را زودتر از موعد مقرر انجام دهید و اجازه ندهید كه از برنامه عقب بیفتید، در این صورت دیگر هیچ استرسی نخواهید داشت. فقط سعی كنید كه شب‌ها به جای لم دادن جلوی تلویزیون، ساعاتی چند را صرف هماهنگ كردن كارها و برنامه‌هایتان كنید. زمانی كه این مراحل را پشت سر گذاشتید از این‌كه چقدر از شر فشار و استرس راحت شده‌اید و در زمانتان هم صرفه‌جویی كرده‌اید متحیر و شگفت‌زده خواهید شد. قرارهای ملاقات، كارها، طرح‌ها و اهدافشان را خیلی منطقی برنامه‌ریزی كنید تا در زمانتان صرفه‌جویی كرده و آن را از دست ندهید.

كنترل و مدیریت زمان
محاسبه زمان با فاكتورهایی چون خانواده و كار است. به علاوه شما باید مشكلات احتمالی را هم مد نظر داشته باشید. این فرآیند با محاسبه مشكلات ریز و درشت، شكل‌گیری معادله مدیریت زمان را به دنبال خواهد داشت. كمی صبر كنید، هنوز كارتان تمام نشده. واقعیت این‌جاست كه مدیریت زمان هیچ پایانی ندارد. چون ما باید در این معادله، فاكتورها و عوامل مشخصی را مدنظر قرار دهیم. با محاسبه مدیریت زمان، جزییاتی را همچون تفریح، استراحت و هر آن‌چه را كه در ارتباط با خودتان هست، وارد معادله كنید.

برنامه بعدی، باز گرداندن زمان از دست رفته است. مثلا از خود بپرسید كه چرا صبح‌ها لباس پوشیدن من این‌قدر طول می‌كشد؟ حتما زمان زیادی را هم صرف می‌كنید تا دنبال لباس‌هایتان بگردید. راه‌حلش ساده است. هر شب زمانی را صرف انتخاب لباس برای روز بعد كنید، در نتیجه صبح كه از خواب بیدار شدید فقط لباستان را می‌پوشید.

حال مثلا اگر 45 دقیقه صرف پوشیدن لباس می‌شد با این روش حداقل 30 دقیقه از این زمان را صرفه‌جویی كرده‌اید و آن را به كارهایی اختصاص داده‌اید كه برای انجامشان وقت كم می‌آوردید.

یادتان باشد تا زمانی كه هیچ هدفی در سر نداشته باشید راهی هم برای كنترل مدیریت زمانتان وجود نخواهد داشت.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ


گروه روان شناسان روان متا

مشاوره روانشناسی و

روان تحلیل گر

مشاوره با تکنیک EFT

تحلیل رفتار متقابل (TA)

تیپ شناسی شخصیتی ،

تحصیلی، شغلی، ازدواج

نوریا افخمی کارشناس ارشد روانشناسی
شخصیت و کارشناس روانشناسی
صنعتی و سازمانی


آدرس کانال تلگرام: ravanmeta@

آدرس اینستاگرام: ravanmeta

آدر وب سایت: www.ravanmeta.com

مدیر وبلاگ : نوریا افخمی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic